AN | INTERNATIONAL
O | CYBER POLICY
SN | CENTRE

INSTITUTE

Disinformation

and social media man

pulation

Ray Serrato and Dr Jake Wallis

Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging

Introduction

This research investigation examines Russia’s efforts to manipulate the information environment during the coronavirus
crisis. It leverages data from the European External Action Service’s East StratCom Task Force, which, through its
EUvsDisinfo project, tracks pro-Kremlin messages spreading in the EU and Eastern Partnership countries. The taskforce
monitors media in those countries to identify and expose Russian disinformation, maintaining a regularly updated
database of samples (Figure 1). Using this open-source repository of pro-Kremlin disinformation in combination with
OSINT investigative techniques that track links between online entities, we analyse the narratives being seeded about
coronavirus and map the social media accounts spreading those messages.

Figure 1: Example entry in the EUvsDisinfo database

DISINFO: ZELENSKYY DENIES UKRAINE THE ONLY
PROTECTION AGAINST COVID-19

SUMMARY

Woe to the President [Volodymyr Zelenskyy] who, out of his own stupidity and weakness, PUBLICATION/MEDIA
refused to accept the lifeline proposed by Moscow. And this given the catastrophic — News Front - Russian
situation that is now emerging in “Nezalezhnaya™ [pejorative Russian slang for Ukraine] o

due to COVID-19. [...] in general, [‘Sputnik-\"] is “the most effective remedy to date in the (Archived)

fight against coronavirus. — asd.news (Archived)

REPORTED IN:

Issue 215
D I s P R 0 0 F DATE OF PUBLICATION:

08/10/2020
LANGUAGE/TARGET
Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine and the coronavirus. AUDIENCE:
Russian
On Aug 11, 2020, Russia declared that it was the first country in the world to approve a
vaccine against the coronavirus. Nonetheless, there are widespread concerns that the COUNTRY:
approval is premature. At the time of approval, the vaccine had not even started phase 3 Russia, Ukraine
trials, nor had any results on the earlier stage trials been published, worlds scientists said
in the Lancet. WHO expressed concerns about the preternatural registration of the KEYWQRDS=
vaccine. coronavirus, Volodymyr Zelensky,

Ukraine, vaccination
See similar disinformation cases alleging that ugly commercial interests are behind the
criticism of the Russian COVID-19 vaccine or that WHO confirms the Russian "Sputnik-V"
vaccine is safe and effective.

October 2020


https://euvsdisinfo.eu/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/

We found that the key subjects of the Kremlin’s messaging focused on the EU, NATO, Bill Gates, George Soros, the World Health
Organization (WHO), the US and Ukraine. The narratives in the messages included well-trodden conspiracies about the source of
the coronavirus, the development and testing of a potential vaccine, the impact on the EU’s institutions, the EU’s slow response
to the virus and Ukraine’s new president. We also found that Facebook groups are a powerful hub for the spread of some of
those messages.

In the course of this investigation, we discovered numerous sites and associated social media accounts apparently targeting Iraqi
and Arab audiences. The sites exclusively distribute articles with no by-lines, and all of the content we reviewed was plagiarised
from other media sites. Our analysis of the sites demonstrates their connections by identifying shared metadata, tracking tags,
IP addresses, and temporal signatures that suggest coordination between social media accounts. We have been unable to
attribute this activity to a specific owner or media outlet.

Tracking the spread of Kremlin Covid-19 messages

We used the EUvsDisinfo database to retrieve 808 pieces of multilingual, multimedia content (media articles, images and videos)
that contained the index keywords ‘Covid-19’ or ‘coronavirus’ and had been assessed by the EU East StratCom Task Force as
messages that provided a ‘partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages’.!

The content we scraped was published between January and August 2020, with a peak in publishing between March and April,
shortly after the WHO announced the global pandemic (Figure 2).

Figure 2: Weekly number of Covid-19 articles containing pro-Kremlin messaging, February to August 2020

90

60

0 .Il--ll IIIII.--.-—-._-
Feb Mar Apr May Jun Jul Aug

time

Source: Data taken from the EUvsDisinfo Database.



Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 3

Additionally, Covid-19 content containing pro-Kremlin messaging was published in 19 different languages (Figure 3), illustrating
the diversity of targets. However, Russian-language content far outnumbered other languages, followed by English, Spanish
(or Castilian), Italian and German.

Figure 3: Target languages for pro-Kremlin messaging on Covid-19

Russian |

English

Spanish, Castilian ]
ltalian [
German [
Georgian [
Arabic [
Czech ]
Polish [
Armenian [ |
French [
Bulgarian ]
Romanian [ |
Greek [ |
Hungarian B
Ukrainian |
Azerbaijani |
Serbian |
0

100 200

occurrences

Source: Data taken from the EUvsDisinfo Database.

This content was published across 760 different media sites, and the vast majority was hosted on sites of varying credibility.
Although content from YouTube was the most frequently cited material, only 3% of all content came from social media platforms
(Facebook, YouTube or Instagram).



Table 1: Top 20 publishers

Domain Count
youtube.com 84
www.albidda.net T7
www.saadaonline.net 55
ar.rt.com 50
www.geopolitica.ru 49
southfront.org 42
es.news-front.info 36
sportnewsps.com 30
nabd.com 29
ru.armeniasputnik.am 27
www.bbcnewsl.com 26
mundo.sputniknews.com 24
www.rt.com 23
www.facebook.com 22
katehon.com 21
news.dmcnews.org 21
kol-masr.com 18
www.akhbarlibya.net 18
cz.sputniknews.com 17
lomazoma.com 17

Unsurprisingly, Russian state-controlled media were among the most frequent publishers of Covid-19 disinformation (Table 1), as
well as other propaganda outlets such as News Front (which was also a dissemination node in our previous analysis of pro-Russian
vaccine disinformation?) and South Front—both media organisations implicated earlier this year in a network of inauthentic activity
on Facebook and Instagram.3 The most frequently used domain suffix (the last part of a domain name), or ‘top level domain’, was
Russia (.ru), followed by Armenia (.am), Palestine (.ps) and Syria (.sy).

We also scraped HTML code from the home pages of all 760 sites publishing pro-Kremlin messaging on Covid-19. Using that data,
we extracted web tracking tags to identify sites that shared identical tags, which would suggest a principal owner. Tracking tags
are pieces of code that website owners can embed within their sites to capture analytics about how users interact with the site.
The tags help site owners to gather data about users who visit their sites—data such as audience size, demographics, page views,
conversions from Facebook ads and more. As an example, a Google Analytics tag contains a unique eight-digit identification
number (appearing as UA-XXXXXXXX) that’s linked to a Google Analytics account and can be used on multiple sites operated by the
same owner; many other tracking tags work in much the same way.

In the network graph (Figure 4), we’ve visualised all sites that are connected via shared tracking tags: sites are represented as
nodes (coloured by community), and tracking tag links (coloured by a specific tag) are represented as connections between nodes.
This analysis shows clusters of sites linked and probably owned by the same entity, even where that relationship might not be
readily apparent.



Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 5

Figure 4: Visualisation of sites connected by shared tracking tags

© sahaf
idazat.org

manartv.com
yemen.sahafahn.net

alnahdanews.com sahafah24.com
o

almanar.com.lb

radaarnews.com
r
. o
noorjonews.com

sportnewsps.com
p

°
ah24.net sa.bq.org

£
alshargtimes.com
mobile.sabl.q.urg

elbayan-news.com emeknes.com e-news.pro
Q o.

e

o
n-news.com e-news.su

news.miralnews.com wikimsrweb.com
°

o
gulf365.co

almanar-tv.net

w.sahafahn.net
[

almanar-tv.org

]

khabarmaroc.com
o

alsaa.net

khabarmasr.com

journal-fieo.org

ru.journal-neo.org

°
Ib.sahafahn.net
°
sahafahnews.net

arabic.sputniknews.com

sputnik.az
armeniasputnik.am
az.sputniknews.ru

Iv. tnik
utnik-ossetia.ru_oPUgEDe

sputnik-g
sputnik.md sputnik-georgia.com

gqrgia.ru~ru.armeniasputnik.am

bgr.news-front.info ge.news-front.info

sk.news-front.infoR

hu.nswsffront.info 3 r
fr.newsffrcnt.

de.news-front.info

ews-front.infi
es.news-f

samapress.net

o
almashhad-alyemeni.com

emiratesvoice.com “{- )
arablifestyle.com ‘ﬁl’eﬁ.};’;@fgday.net

k| p,r'u

e
kp.md yemenvoi:e.nek

°
yementime.com

nayrouz.com
alqubbgh news.com
®akhbarna.net
alnaharegypt.com

Bsabaharabi.com

mediaelbalad.com

almadenahnews.com

elwehdalcom
elwehda.com

alwafd.news

en.news-front.info

0
ront.info

iraqtoday.net
syria-24.com

egypt-today.com

russian.rt.com
e

m.alwafd.

alwa sattoda(:om Pl annews.net

al24.net,
pal24.ngt.

newsirag.or
m.alsaa.net e raqerg

o
newsalirag.com

rubaltic.ru almarkazia.com

wa kalaa.ge ncy.com
pl.rubaltic.ru
alahdath24.com

beiruttime-Ib.com

newspaper.sudafax.com
°
o

-0
rtcom  yemenakhbar.com® sudafax.com

o
bargn E-WSkw'com iraqakhbar.com

assu.kari—news_com

barqngwskw-ccm watania.neto

antifashistonline  rawfednews.com
o

jbcnews.net antifashist.com
vesti.ru
©
~
e . q sahafaty.com
radiovesti.ru

&~ sahafaty.net
hourpress.net Y

Khatayalb.com hournews.net

khafayalb.com
< salam-tv.net ¥

arabwindow.net
°
wattan.net

Web Tracking Tags

—— Facebook Pixel
Google Adsense
Google Analytics

—— Yandex Metrika

arabstoday.net 9~ é
almaghribtoday.net

The largest clusters of sites (Figure 5) consist of Sputnik and News Front assets connected via Facebook pixel and Yandex Metrika
tags. Sputnik is a Russian state-owned news agency that produces pro-Kremlin content in multiple languages. News Front presents
itself as independent media and publishes in multiple languages, yet is based in eastern Ukraine, is editorially pro-Kremlin and

is linked to pro-Russian separatists. News Front has had multiple accounts removed from Facebook for coordinated inauthentic
behaviour on behalf of a foreign entity and is suspended from Twitter and YouTube for breaches of their terms of service. According
to Die Zeit, a former News Front employee has alleged that the agency receives funding from Russia’s security apparatus.

Figure 5: Close up of clusters of Sputnik and News Front sites linked by tracking tags

arabic.sputniknews.com
sputnik.az nayrouz

q
af-‘nemesputmk.am

az.sputniknews.ru
|\r.=i;11:l:’|irle_!_gg;m— alns
: sabahar
ru armenlasph‘:nlk.am -]

sputnik.md *sputnik-georgia.com

@
almashhad-alyemeni.g

ahyveh

elwehd

bgr.news-frant.info

e.news-front.info
sk.news-front.infa 2P en.news-front.info
hu.news-front.info [ X

P

fr.news-front.info

ews-front.info
es.news-frontinfo

de.news-front.info iraqtoda



https://www.codastory.com/disinformation/armed-conflict/meet-the-kremlins-keyboard-warrior-in-crimea/
https://www.codastory.com/disinformation/armed-conflict/meet-the-kremlins-keyboard-warrior-in-crimea/
https://about.fb.com/wp-content/uploads/2020/05/April-2020-CIB-Report.pdf
https://about.fb.com/wp-content/uploads/2020/05/April-2020-CIB-Report.pdf
https://twitter.com/News_Front_info/
https://www.youtube.com/channel/UCt94dhpYV06IMOTXcGXt3eQ
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht

The focus of pro-Kremlin messaging

The most frequently mentioned entities in the Kremlin messaging were the EU (mentioned 96 times) and NATO (mentioned

36 times); together, the EU and NATO were mentioned in nearly 25% of all cases we reviewed. Other targets in Kremlin messaging
included Bill Gates, George Soros, the WHO, the US and Ukraine.

Narratives in the messages included well-worn conspiracy theories about the source of the coronavirus (‘The main source of the

coronavirus was an American laboratory in Armenia’), the development and testing of a potential vaccine (‘NATO soldiers have

already been vaccinated against Covid-19’), the impact of the pandemic on the EU’s institutions (‘The Covid-19 outbreak means the

end of Europe; Russia and China will rise’), the EU’s slow response to the virus (‘EU has been unable to support its most affected

members’), and Ukraine’s new president (‘Zelensky introduces tax on war and coronavirus in Ukraine’). Table 2contains a random

sample of case titles on each of those specific topics.

Table 2: Sample of content containing disinformation, by topic

Topic Title

Bill Gates | Bill Gates is working on depopulation policies and plans for dictatorial control of world politics

Bill Gates | Bill Gates warns of an ineffective coronavirus vaccine

Bill Gates | Covid-19 vaccines are a big pharma fraud led by Bill Gates

China Moldova is helped only by China and Russia in the fight with COVID-19

China China’s political system prevails over the European Union in the fight against coronavirus

China Coronavirus is psychological warfare against enemies like China and Iran

EU The coronavirus puts EU’s existence into question

EU As a result of the coronavirus pandemic the end of the EU is approaching

EU Illegal EU sanctions hinder Syria’s ability to fight COVID19

NATO NATO countries have been increasing the defense spending and now they don’t have lung ventilators
NATO Coronavirus may be the latest step in NATO’s containment strategy against China

NATO The coronavirus destroyed the myth of the NATO’s super army, NATO is fleeing Europe

Ukraine In Ukraine, doctors quit en masse because of Ukrainian soldiers with COVID-19

Ukraine A pensioner died in Ukraine after being fined for violating quarantine

Ukraine There is no one to fight the coronavirus in Ukraine, the epidemiological system is destroyed

us Czechia is US’s puppet, removal of Konev’s monument was sanctioned by Washington

us Coronavirus an Anglo-Saxon biological warning: originates in US labs; targets opponents of the US
us The coronavirus infection on a US aircraft carrier jeopardises the invasion of Venezuela




Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 7

Network structure

We also analysed the network groupings of public Facebook pages and groups that had a tendency to share similar links to
Kremlin-aligned messaging on Covid-19. Figure 6 shows the network between 366 Facebook pages and groups (as nodes) that
shared any of this content.

Figure 6: Network clusters of Facebook pages and groups based on language

e
.. °
(=]
=]
. JFrench
Spanls o o e
o (=]
o 2Swedish
.l .. ° o
eg?® ® o
o
e o
Italian °
°® ..
e e
0g® ...':
e .
English
e -]
o
5 ° 9%
° 0 °
wie ) 5
° Arabic Lo o %
[+] o
Ll -
° Russian
L] o L] LX-]
.. .. - -N-1
Bulgarian - :‘:.
-] -] o
® . e = °

The network shows distinct regional and linguistic communities: Czech, Spanish, Arabic, Italian, Russian, Polish, French, Swedish,
English and other language groups and pages. The largest groups are highlighted; the Spanish cluster is characterised mainly

by cross-posters in groups and centres on a Sputnik Mundo story alleging that the WHO and Microsoft would sabotage a newly
announced Russian vaccine. Similarly, the Czech cluster centres on a Sputnik article in Czech that covers Russia’s announcement
of a new drug to treat the effects of Covid-19. The Arabic cluster, meanwhile, is a link to an RT Arabic language video titled ‘Russia
repelled a stronger epidemic than Corona ...’

The graph also shows that Facebook groups are a powerful hub for the spread of Kremlin narratives about Covid-19, making
up 83% of the sharers on Facebook. Our analysis of the accounts suggests spaces dedicated to various, but adjacent, beliefs:
the Australian Climate Sceptics Group, Man Made Global Warming is a HOAX, Anti Soros, QAnon Latin America, QAnon Colombia
and others.



Suspicious Iraqi-focused sites

During this research, we uncovered eight suspicious sites and associated social media accounts aimed at the Iraqi population.
Several of the sites use the same WordPress templates (Figure 7) and purport to be ‘independent news’ agencies, but contain no
information about their ownership, staff or editors. Our review of them shows that they exclusively publish content that’s copied
wholesale from other regional and international news sites.

The screenshots in Figure 7 show the home pages of three of these sites: sahefa.news, alrassid.org and skyiraqg.news.

Figure 7: Home pages of sahefa.news, alrassid.org, and skyiraq.news

£10:52 2020 anis 22

ol

EVESTRVANTETN

Gboy  SUAAl sladl bS] EWWE vabal el

FY) 31,510

Sil93 abss Ll (s 342 88 ddiyll B puas
asils; dibsall &SIl 8yl35 cuitiag gl

3838 51,3 pae I §a85 8N sdsilalys disd
Ouiblsall ags

¢

g Gl e liall Bye.s dg3 dalal aeliDl L= — ¥ . =
ols LaH s (55ias ] ] s el bl iy

il pualee D] (1308 Gle Caguail]

Al B daga ©lyly8 Bas 35 elijoll gulna
ol

dppe el Ay

umi yisl g jY) Shsiiall &0

Baelucal 8151 5eke 8O Gl Luids Lol
oabaals

libel a6l A3l and caolys g
ety

lsill g Wylae B dsk 24 I i 28

Gelas sl 1
v
48 il L) o Sl A iy s Wl
AR 55l o s bl i e oy
] €525 2 agSl

£10:28 2020 asiaws 22

s ® As¥,510

il el & gpiin 305 e gl A1 839
619,80 s suSl

B e Dyl 25 W31 15255 8) sl
whaill gady

Ay doaliie ) Ll el ol b 5
Bl

AL IS sl s sliie ) dudonll 2l38)) udons il 3
8)laxdl dalaie B 0oyl pasasi ()b N sasi 2020 ,22 yeniem ©
Aoyl Losall clisy




Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 9

How are the sites connected?

We found several signs suggesting that the sites and their associated social media accounts are connected and coordinated,
despite no obvious link between them.

Shared analytics tags

First, we found that seven sites were at one point linked by a Google Adsense code, and two sites were linked by a Google Analytics
tag. All seven sites shared a Google Adsense code between July and September 2019 (Figure 8), whereas two sites (skyirag.news
and skyirag.org) shared a Google Analytics tag between February 2018 and April 2020.

Figure 8: Shared Google Adsense timeline for domains, July to September 2019

skyirag.org

skyirag.news

sahefa.news

raialarabi.com

newsiraqg.org

newsalirag.com

alrassid.org

Jul Aug Sep

time

Data via BuiltWith

Shared IP infrastructure and metadata

Notably, all but one of the sites are hosted on a server with the IP address 78.128.6.24 (located in Bulgaria). We used a passive DNS
tool, Risk 1Q, to look at the historical links between those sites’ domains and IP addresses.

We found that two of the earliest sites were registered between 2013 and 2014, and three other sites were registered between 2015
and 2016. The first two sites (samabaghdad.org and newsalirag.com) were registered by the same organisation, ‘News Allraq’,
whereas the three other sites (alrassid.org, sahefa.news and skyirag.news) were registered by a shared e-mail address. However,
all six of the sites share other data, including the same street and state locations. All sites except for one (samabaghdad.org) were
updated to the Bulgarian IP in 2019.

Shared metadata for social media accounts

The social media accounts affiliated with these sites also appear to share similar metadata. Four Facebook pages have page
administrators located in Turkey, and two pages have administrators located in Austria. All pages have administrators with hidden
locations, and one page has an administrator located in Germany. Notably, no page administrators are listed with locations in Iraq
(Table 3).



Table 3: Metadata associated with Facebook pages

Page URL Page created Page administrator locations
https://www.facebook.com/EgBaghdad/ 28 January 2015 Turkey (2), Hidden (7)
https://www.facebook.com/newsaliraql/ 4 February 2015 Hidden (4)
https://www.facebook.com/AlrassidNews 7 January 2016 Turkey (2), Hidden (6)
https://www.facebook.com/skyiragnews/ 1 April 2016 Hidden (4)
https://www.facebook.com/Sahefa.N/ 8 October 2016 Austria (2), Turkey (1), Hidden (2)
https://www.facebook.com/raialarabi 28 December 2016 Germany (1), Hidden (5)
https://www.facebook.com/Baghdadpress.org/ |11 October 2018 Austria (1), Hidden (1)
https://www.facebook.com/algishlahNews 28 February 2020 Turkey (2), Hidden (1)

An analysis of posting timestamps by the pages also suggests that they hold closely to the same hourly pattern, posting generally
between 16:00 and 08:00, Baghdad time (Figure 9).

Figure 9: Hourly posting-frequency of Iragi-focused Facebook pages, between 1 January 2016 and 17 September 2020

AlrassidNews Baghdadpress.org EgBaghdad
@
:éiwooo
8 100
10
1
newsaliraq1 raialarabi Sahefa.N

1000
100
10
D ke

skyiragnews

1000
100
10

time of day

Data via Crowd Tangle

Almost all pages have shown decreases in page likes, and at least two of the pages have shown stark plummets and increases in
the number of ‘page likes’ over time (Figures 10 and 11). When a user likes a page, they effectively agree to see posts from the page
in their feeds. The dramatic drops and increases in page likes could be due to the removal of inauthentic accounts liking the pages
or artificially boosting them.



https://www.facebook.com/EgBaghdad/
https://www.facebook.com/newsaliraq1/
https://www.facebook.com/AlrassidNews
https://www.facebook.com/skyiraqnews/
https://www.facebook.com/Sahefa.N/
https://www.facebook.com/raialarabi/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/Baghdadpress.org/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/alqishlahNews

Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 11

Figure 10: Daily page likes for Bagdad News Agency

380,000

379,000

378,000

377,000

376,000

Oct 2019 Jan 2020 Apr 2020 Jul 2020 Oct 2020

time

Source: Data via CrowdTangle.

Figure 11: Daily page likes for Alrassid News

149,000

148,000

147,000

146,000

145,000

144,000

143,000
Oct 2019 Jan 2020 Apr 2020 Jul 2020 Oct 2020

time

Source: Data via CrowdTangle.

For almost every site, we also found associated Twitter accounts that showed some association. The Twitter account of News Allrag
(@News_IQ) first followed the Twitter accounts of Sahefa News (@sahefa_news), SamaBaghdad (@samabaghdad_IQ), and later, Al
Rassid (@al_rassid) and Sky Iraq (@skyiraq_org) (Figure 12). Similarly, the Sahefa News account would later follow the @News_IQ
account, one of few among its friends. Notably, the @samabaghdad_IQ account is inactive, and its most recent retweets were links
from the @al_rassid account.



Figure 12: Followers of the @News_IQ Twitter account

—

QV:HAQ

REUTERS

&)

(B]B[C]

dlall s degunga

@News_IQ
Followers Following

Gl sl

@skyiraq_org -
gl sl

Reuters | L, @

@araReuters -

alrassid

@al_rassid -

SArcaon o)

i i Foll
@AlkhaleejOnline

e rasll " ou3igl Al ol ( @alsd] o sl (o) oo \igl_pulsll#
ael=ll_,au# instagram.com/alkhaleejonlin... :" gl s&us]"

DW duyc @
@dw_arabic

28y Luelatzls duwlw Slasl ge llally Wlall (B 62 o JS) Bjuas Lubis
MT/RT/Follow does not mean endorsement - .duasb,g

Follow

B3l L3 @
@AJArabic

@AJABreaking Lle dslall Uylsl gbi 531 @ldly Tl 55l

BBC Arabic - J>l &
@bbcarabicalerts

This is the official account of BBC 4wl (w2 2 0w alsle# ,L;»T#
Arabic Breaking News Alerts

Follow

FRANCE 24 / 24 il 4 @

Follow
@France24_ar

f24.my/FBar ;LM dJgall 24 Luilyd 33

4ilaall dl>o 33

@DijlahTv

dijlah.tv

Jlazy laws A5y

@samabaghdad_iQ
okl gdga

o Gaow)

@cnnarabic

World Wide News Leader, in Arabic Facebook.com/cnnarabic
YouTube.com/cnnarabic Instagram.com/cnnarabic
o ddusuo

@sahefa_news

Follow

L (iladl flaws pouais M3 ..., Sl Lty (3l,el!




Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 13

Summary

In this report, we’ve leveraged data collected by the EU’s East StratCom Task Force to show the targets of pro-Kremlin messaging
on Covid-19 and the sites publishing that content, as well as its reach on social media and the primary vectors of that spread.

We haven’t attempted to investigate every publisher of pro-Kremlin disinformation or analyse any links they may have to other
known propaganda outlets. Instead, we’ve shown how open-source investigators can begin with a set of known sites and use
them to advance an investigation using Passive DNS, WHOIS data, web tracking tags and social media data to uncover additional
information and links.

Our findings include an analysis of ‘media’ sites aimed at Iraqi- and Arabic-speaking audiences, connected by a common hosting
provider; web tracking tags; and associated social media accounts that share similar metadata and temporal patterns. Nowhere is
it apparent that these sites would be otherwise linked. Our goal has been to show the iterative process of an investigation, different
analytical methods (text, temporal and network analysis), and the corroborative evidence required to make claims about links
between multiple domains. This report should serve as a resource for researchers interested in using open-source databases for
future investigations.



Notes

1 Inclusion in the EUvsDisinfo database doesn’t mean that a specific outlet was or is linked to the Kremlin or editorially
pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform.

2 Elise Thomas, Albert Zhang, Emilia Currey, Pro-Russian vaccine politics drives new disinformation narratives, ASPI, Canberra,
24 August 2020, online.

3 Facebook, April 2020 coordinated inauthentic behavior report, 5 May 2020, online.

Acronyms and abbreviations
EU European Union

NATO  North Atlantic Treaty Organization
WHO  World Health Organization



https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-08/Pro%20Russian%20vaccine%20politics.pdf?vMuk2m7DlWP_GG25A86MqWZ_bg_jxlXL=
https://about.fb.com/news/2020/05/april-cib-report/

Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging 15

About the authors

Ray Serrato is an independent open source investigator and social media analyst researching online disinformation, election integrity
and human rights

Dr Jake Wallis is a senior analyst working with the International Cyber Policy Centre.

Acknowledgements

ASPI’s International Cyber Policy Centre receives funding from a variety of sources including sponsorship, research and project support from
across governments, industry and civil society. ASPI is grateful to the US State Department for providing funding for this research project.

What is ASPI?

The Australian Strategic Policy Institute was formed in 2001 as an independent, non-partisan think tank. Its core aim is to provide the Australian
Government with fresh ideas on Australia’s defence, security and strategic policy choices. ASPI is responsible for informing the publicon a
range of strategic issues, generating new thinking for government and harnessing strategic thinking internationally. ASPI’s sources of funding
are identified in our Annual Report, online at www.aspi.org.au and in the acknowledgements section of individual publications. ASPI remains
independent in the content of the research and in all editorial judgements.

ASPI International Cyber Policy Centre

ASPI’s International Cyber Policy Centre (ICPC) is a leading voice in global debates on cyber, emerging and critical technologies, issues related to
information and foreign interference and focuses on the impact these issues have on broader strategic policy. The centre has a growing mixture
of expertise and skills with teams of researchers who concentrate on policy, technical analysis, information operations and disinformation,
critical and emerging technologies, cyber capacity building, satellite analysis, surveillance and China-related issues.

The ICPC informs public debate in the Indo-Pacific region and supports public policy development by producing original, empirical, data-driven
research. The ICPC enriches regional debates by collaborating with research institutes from around the world and by bringing leading global
experts to Australia, including through fellowships. To develop capability in Australia and across the Indo-Pacific region, the ICPC has a capacity
building team that conducts workshops, training programs and large-scale exercises for the public and private sectors.

We would like to thank all of those who support and contribute to the ICPC with their time, intellect and passion for the topics we work on. If you
would like to support the work of the centre please contact: icpc@aspi.org.au

Important disclaimer

This publication is designed to provide accurate and authoritative information in relation to the subject matter covered. It is provided with
the understanding that the publisher is not engaged in rendering any form of professional or other advice or services. No person should rely
on the contents of this publication without first obtaining advice from a qualified professional.

ASPI

Tel+61 262705100

Email enquiries@aspi.org.au
www.aspi.org.au
www.aspistrategist.org.au
i facebook.com/ASPl.org
1 @ASPI_ICPC

© The Australian Strategic Policy Institute Limited 2020

This publication is subject to copyright. Except as permitted under the Copyright Act 1968, no part of it may in any form or by any means
(electronic, mechanical, microcopying, photocopying, recording or otherwise) be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted
without prior written permission. Enquiries should be addressed to the publishers. Notwithstanding the above, educational institutions
(including schools, independent colleges, universities and TAFEs) are granted permission to make copies of copyrighted works strictly for
educational purposes without explicit permission from ASPI and free of charge.

First published October 2020.

ISSN 2209-9689 (online), ISSN 2209-9670 (print)

INTERNATIONAL Funding for this report was
peytiosrall | CYBER POLICY provided by the US State
POLICY CENTRE /O Department

INSTITUTE



https://www.aspi.org.au/
mailto:icpc%40aspi.org.au?subject=
mailto:enquiries%40aspi.org.au?subject=
http://www.aspi.org.au
http://www.aspistrategist.org.au
http://facebook.com/ASPI.org
https://twitter.com/aspi_icpc

INTERNATIONAL
e | CYBER POLICY
e | CENTRE

—




	Covid-19 and the reach of pro-Kremlin messaging
	Introduction
	Tracking the spread of Kremlin Covid-19 messages
	The focus of pro-Kremlin messaging
	Network structure
	Suspicious Iraqi-focused sites
	How are the sites connected?
	Summary
	Notes
	Acronyms and abbreviations


